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Delruste
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptySáb 21 Mayo 2016, 14:49

Otras maderas como el tejo o el olmo tienen alburas de muy buena calidad que no hace falta eliminar
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Caminoverde
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptySáb 21 Mayo 2016, 14:57

Gracias delruste me lo apunto. Tengo el mismo problema, me hice con unas varas de acacia pero el duramen es nulo, habrá que probar.
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Caminoverde
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 31 Mayo 2016, 19:44

Leí, o me pareció leer por aquí que las ramas de tejo no valen para hacer arcos, es así? y si es así, como así?
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iurde
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Jun 2016, 01:35

Depende del grosor de la rama. Menos de 5 cm de diámetro... mejor usarlo para otras cosas.
Es así porque si las ramas son muy finas, te queda un arco muy estrecho, con mucha albura y poco duramen.
Y un dorso muy curvado.
No es lo ideal para un arco.
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Caminoverde
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Jun 2016, 15:35

Gracias por la aclaración maese.
Al que le metí mano me ha quedado así, mucha albura y poco duramen (la parte más estrecha no llegaba a los 5 cm).
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Lizarraga
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 29 Nov 2016, 22:38

Os dejo aquí la lista de maderas para arcos de Tim Baker sacada de paleoplanet y con bastante información acerca de algunas maderas y diseños más apropiados par cada una:


"Here's my list of bowwoods. Always adding to it though. Tim

NON BOWWOODS With special treatment heavier species in this group, and similar SG wood not listed here, can become light to midweight bows. This requires that they be extra long or wide, backed, tillered to a shorter draw, braced lower, or somewhat deflexed. If lightly rawhide-backed or sinew-backed a shorter bow will hold together. Especially if pulled into reflex before applying sinew. At 80 many can yield 50lb, full-draw bows. This may seem too long. But the English war bows were that long, and for similar reasons: such length allows much higher weight than if man tall. Side benefits are a smoother, low-stack draw, greater accuracy, and good speed per drawweight--if somewhat whip tillered. A useful approach is to begin with an English design 1.5 wide and 80 or longer, tillered to 50lb. Then retiller shorter and shorter until it takes about 1.5 of set.

ALDERS: red .41SG; gray .47. 
ASPEN .38. BALDCYPRESS .46. 
BALSA .16. 
BASSWOOD .37. 
BUCKEYE yellow .36 
BUTTERNUT .38. 
COTTONWOOD: black .45; eastern .40. 
CEDARS: western red, white .32, Port Orford .43, Alaska .44. Low SG cedars are very brittle, and about the worst possible bowwood candidates. More like balsa than bowwood. There is always the rare piece of oldgrowth heartwood or compression wood that could do a bit better. When choosing any conifer choose thin-ringed wood if possible. 
CHESTNUT, American, .43. 
FIRS: balsam .36, white .37, noble .38, Pacific silver .38, California red .39, Norway .43. HEMLOCK .42. 
MAHOGANY Most mahoganies and woods sold as mahogany are light and brittle. Some can reach .50 and above. 
MANGO About .45. 
PINES: eastern white .35; sugar .36; western white .38; ponderosa, lodgepole .40; red, Scots .45. 
POPLARS Several species, all just above or below .37. Brittle. Since a same-size staves of poplar contains about half the wood as, say, whiteoak it will do half the work of whiteoak. Everything else being equal poplar, or similar-SG wood, can safely be made to half the drawweight, or to twice the width of whiteoak. 
REDWOOD .40. 
SPRUCES: black, eastern, red, Sitka, white .40; Norway .42. 
WILLOW .39. 

BORDERLINE BOWWOODS All of the following can become durable fulldraw midweight bows using less severe versions of the Non-Bowwood remedies, above.

ASH, black .49. Black is the lightest and weakest ash. Tested samples and bows took excessive set per mass. 
BOXELDER .46. 
ELEDEBERRY To .50. There are several species. Dr. Bert Grayson's elderberry in Oregon appears denser and more elastic than that tested here in the Bay Area, and made a decent bow. Elderberry is superior wood for drill and base when making handrill fires. 
EUCALYPTUS Somewhat brittle in tension, chrysals easily, tends to be twisted, leaving clues to this in its bark. Its less twisted when grown undercover and away from wind. This wood takes little set before it blows, so will have good cast as long as it holds together. 
FIR, Douglas .49. Look for heartwood boards or trees with a high percentage of dark wood in the rings. 50% if you can. Such usually comes from fine-ringed, old-growth wood, more frequently seen in old doors and beams at salvage yards. Such dense fir can perform like mid-weight ash. 
HAWTHORN, English, Crataegus laevigata. ??????????????????//
LARCH, eastern tamarak .52. Several good bows reported; western .51. 
MAGNOLIA, southern .50. Diffuse-porous. 
PINES: loblolly, pitch, shortleaf .51, southern yellow .55, longleaf, slash .56. 
SASSAFRAS is placed in this category with some reluctance. At .46, it tends to break on its back before taken cast-robbing set. Sassafras will become a fast, smooth bow if handled carefully. An ELB design makes the handle area do work, letting about 20% more wood store energy. At 1.5" wide and 76 or so long, with narrow outer limbs, it will be a durable, sweet-shooting bow. As with other tension-weak woods, a crowned English belly will offer some protection by allowing general and local set to take place, reducing back strain. If backed with light rawhide length or width can be reduced to that of a bow of typical .55 or slightly higher SG wood. All the sassafras I've seen has been thin-ringed, with a high percentage of early growth. This wood was thought well of in earlier times. Possibly better growing conditions allowed thicker-ringed, denser, stronger, more elastic wood. Possibly such wood grows today, in which case it would be rated here as a true bowwood. If given a choice select staves with thicker growth rings and low-percentage early wood. Sassafras is especially easy to work. 
SILVERBELL .48. 
SUMAC, staghorn 47. 
SWEETBAY Laurel Magnolia .48. 
SYCAMORE .49. Diffuse-porous. 
TOYON, California holly. This wood is fairly brittle, but good bows have been nursed from it. For Californians, bay is a better native wood. 
TREE-OF-HEAVIN .52. 
TUPELO .50. Diffuse-porous.

TRUE BOWWOODS Assuming sound wood, proper design and good tillering, only the lowest SG species here might occasionally need light backing.

APPLE .65. 
ASH: green .56; Oregon .56; blue .58; white .59; European .61. White is our heaviest ash. Almost all sapwood. Oregon looks and behaves almost identically to White. 
BAY California laurel .56. A Westcoast native. 
BAMBOO takes more set per mass than any hardwood. It can be tempered with heat and gain in compression strength and elasticity. Fly rod makers do this, and bowmakers in the past also. Howard Hill for one. Untempered bamboo works well as belly wood if Perry reflexed. If making a bamboo selfbow its helpful to let the outer surface serve as belly, to prevent extreme set. The back is then composed of weaker inner fibers, but is more than strong enough. Yes, tiller on the back.. 
BEECH, American .64. Diffuse-porous. Usually too twisted and gnarly. 
BIRCHES: paper .55; silver, white .59; yellow .62; sweet .65. All birches are diffuse-porous. Somewhat brittle in tension. As with many other similar-density woods, a light rawhide backing makes birch as durable as heavier woods. 
BUTTONWOOD Button Mangrove .85. Found in tidal lagoons of Florida. 
CALIFORNIA NUTMEG is a less-dense cousin of yew. Its behaves like extra low-density yew. As with yew the sapwood is useless in compression. Working this wood releases a pleasant spicy aroma. CHERRY, black .50. Diffuse-porous. Grows tall and straight. A bright wood, taking little set, and probably having less hysterisis/returning less sluggishly than any other common bowwood. Cherry is so light and brash its almost too touchy for bow wood, but once made, a cherry bow is unusually sweet and fast shooting. If the stave tree was smaller than about 5 in diameter or bow limbs wider than 2 its best to decrown. A thin, properly applied rawhide backing makes cherry as safe as any unbacked wood. On the other hand, Paul Rodgers, a nearby bowmaking friend, made a lumberyard board bow, about 64 by about 1 , about 55lb at 28. Its still shooting after several years of use, still surprisingly straight-limbed and fast. This bow represents the good extreme. Sapwood takes more set in compression than heartwood. DOGWOOD, flowering .73. 
EASTERN REDCEDAR .47. An exceptional bowwood if handled appropriately. Its a juniper, not a cedar, having berries instead of cones. Purple-red heartwood. Redcedar is quite elastic per mass. Limbs are thicker or wider per bend resistance. Somewhat weak in tension. Again, a thin rawhide backing makes it as tension safe as any wood. As with juniper and yew its well matched to sinew, the backing riding higher above the neutral plane for greater leverage, the wider ribbon of sinew holding the bow in greater reflex. An all sapwood bow is possible, but sapwood takes considerably more set than heartwood. The boundary between sapwood and heartwood can suddenly plunge several growth rings from one area or spot to another, possibly more so than any other wood. Knot-free lumber staves are almost impossible to find, more so than any other wood. Knot free wood is best found growing in dense shelter or with one side hard against another tree. 
ELMS: English .49; American .50; slippery .53; wych .60; rock .63; Winged .66;; paper; white; Texas; flowering. Wych elm grows in England, where it was thought of as best or the otherwoods. Elms are especially strong in tension compared to compression. Therefor, as with the hickories, elms hold up in overstrained designs. Three unidentified elm logs from Texas yielded limbs denser than other elm, more massive per drawweight, and taking more set. Its creamy wood polished as smooth as ivory. If these three logs were typical of the subspecies this is one of the rare woods which is less efficient by its nature. HACKBERRY .53. Similar in looks, structure and design to elm. 
GONCOLO ALVES About .80. Tropical. Dark red brown. An especially pretty bowwood. HICKORIES: shellbark .69; mocknut, shagbark .72; pignut .75. Due to their extreme strength in tension the hickories are about the hardest bows to break and, unless at least moderately violated, never need backing. Hickory is used for backing other bows. 
HOLLY: American .56; English .68. 
HORNBEAM, American .70. 
HOPHORNBEAM Eastern .70, can be treated as if a somewhat heavier maple. 
IPE 1.08, heavier than water. Tropical. 
JUNIPERS All junipers make great bows. As is true of wood in general, the denser the juniper the shorter or narrower a bow can be per given weight and draw. Juniper, of all the bowwoods, is possibly the best match for sinew--as per redcedar, it is thicker, wider, and less stiff per mass than other woods. The hardest part of making a juniper bow is finding a long-enough straight stave. Two short staves can be spliced together at the grip. Ishis people used mountain juniper branches before the ax arrived. Saplings and branches two-inches in diameter or less work fine, especially if sinew backed. Inner bark can sometimes be confused with surface sapwood, leading to broken backs. 
KENTUCKY COFFEETREE .60. 
KOA .60. Hawaii. 
LEMONWOOD Degame .67. One of the icon woods of archery. At one level its disappointing to discover its just another wood, no better or worse. About the weight of pecan, not as strong in tension, taking a touch less set per width. Heartwood is stronger than sapwood. Based on personal bend tests, if back fibers are much violated it will break like any other wood. 
LIGNUM VITAE Ironwood. Heartwood is about 1.14, heavier than water. Ive made one bow from its sapwood, density estimated at .85. A bend test yielded of set when bent 3 to 38lb. Osage yields about 3.5 at 34lb. A slight thickness adjustment would have them testing the same. An osage-design bow took near zero set. A heartwood bow might best be 20% narrower than Osage. 
LOCUST, black .69. Stronger in tension than compression. A flat-back design is fine, but a crowned-back, wide-belly design is ideal, as from a smaller diameter limb or trunk. This wood is more likely to fret and chrysal, but here there is variation between trees. Nature loves bowmakers. She knows its hard to tiller a bow for best safety and speed, so she gave us the locust tree as teacher. If a locust bow develops clusters of frets in one or a few small areas this is locusts way of telling us we havent tillered the bow well. The fretted areas were put under greater strain, the unfretted areas loafing . Someone may think theyve tillered a bow perfectly, but in the case of locust, the bow will actually tell you if you have or not. A well tillered bow will either have no frets, or else small frets spread along almost the entire length of the limb. If a locust bow is tillered perfectly and still develops frets, this is locusts way of saying we havent designed the bow properly for its weight, length and draw. The locust stave is a classroom. 
LOCUST, honey .66 A little less dense than black locust.. One of the prettier woods. Its sapwood is about twice as thick as that of black locust. Thorns grown on both trunk and branches
MADRONE About .60. Somewhat brittle in tension. Rawhide would help here. Some have reported shorter madrone bows breaking even when lightly sinewed. 
MAPLES: bigleaf, silver .47; red .54; black .57; rock/sugar .63; vine, about .60. A vinemaple bow is thicker than most. John Strunk discovered and announced the good qualities of this wood. He points out that when felling staves its important to indicate which side more faced the sky, which side the ground. Important because most vinemaple leans as it grows. Even more so than with other branch staves, if a vinemaple bows back is made of side wood it will twist during tillering. This is an important consideration when ordering staves. As with other strong-in-tension woods, there can be an advantage to a crowned back in medium to narrow designs. The crowned back has less mass, the flat-belly takes less set, so outshoots flat-back versions. The lighter maples are somewhat brittle in tension. All maples are diffuse-porous. Rock and sugar maple are the same wood. 
MESQUITE, honey .81. 
MOUNTAIN MAHOGANY About .80. Very heavy, hard, tough, wood. Doc Safford of S. California reports good results with this wood. 
MOUNTAIN LAUREL .68. 
MULBERRY, red .66, a distant cousin of Osage. A mulberry bow should be about 15% wider than osage, all else being equal. As with locust and osage, a ring or two of sapwood can be left on the back if the wood was felled and dried before sapwood decay began. 
OAKS: California black .57; southern red .59; northern red, sessil, pin, bur .63; scarlet .67; white .68; Whiteoak is about as close to unbreakable as wood can be. In my bend tests it breaks after hickory. Bows Ive made of white oak took large sets without much excuse. On the other hand, I havent been able to break a bow made from this wood. One was steamed into 6 of reflex. When tillered it took 7 of set, standing at one inch of string follow at 55lb, and equaled the cast of any equal-follow bow. Of several whiteoak bows, from several different trees, the one that stayed straightest was fine-ringed, high-percentage early growth. Quite strange. One correspondent reported less set in his white oak bows, others report similar set. White oak is extremely strong in tension. Swamp white, Oregon white .72; Live .82. Semi-ring-porous. Our heaviest oak, and the only non-ring-porous oak. 
OSAGE At about .82, osage is the heaviest common native North American wood, except occasionally for live oak. It seems that light yellow osage is less dense, weaker, takes more set, and is more brittle. For equal safety less-dense osage should be a little wider or a little longer than denser, darker osage. Staves having a low percentage of early wood are also heavier and stronger. Osage is easily heat or steam bent. Everything else being equal, osage will make the narrowest bow of all common US woods. For osage to equal the cast and low handshock of lighter woods outer limbs and tips must be proportionately narrower. [[[osage disadvantage,,, brittle if low mc

PADAUK .67. Diffuse-porous. Tropical. Tested samples were somewhat brittle in tension, but this may not be typical. 
PALM Black palm is the most commonly used. Palm is not wood in the normal sense. Related to grass and bamboo, it doesnt grow by adding a new ring each year, gradually increasing in diameter. Instead it exudes out of the ground like bamboo, or animal horn. And somewhat like bamboo it is denser at its surface, gradually becoming less dense moving toward its pithy center. As with bamboo, set can be reduced by using its outer surface as belly. Ive seen bows from Amozonia reversed in this manner. If a stave came from a large diameter tree the density difference within the first inch likely wouldnt justify reversal. But small diameter trees of this very hard wood are easier to work with primitive tools. Long, narrow, bows are therefor easier to make than shorter, wider bow, and this is the most common primitive design. Generally found in areas of high humidity these bows are also unusually long in order to prevent set. Once dry, palm will serve for any design.
I have a 50lb black palm bow, which even at 75 is only 1 wide and thick at midlimb. Very stiff wood. This bow was made and used by the Bari people of the South American rainforest. It took many monkeys from many trees for many years in extremely high humidity. In our drier climate the bow gained considerable weight so was retillered. It still has only of follow. The bow is more than a foot taller than its maker. The wood is dark and dense and heavy, about .90-plus by the feel of it, so heavy its outer limbs must be unusually narrow to avoid handshock. Hardwood yards sometimes stock palm, but seldom surface wood, so density/strength/elasticity will vary per its place in the tree. Adjust limb width per density.
PEAR .73. 
PECANS: nutmeg .60; water .62; bitternut, pecan .66. All in the hickory family. Pecan and hickory are often sold under the same label in yards. 
PERSIMMON .74. Interlocking grain. Semi-ring-porous. Very attractive with an off-white sapwood back and dark belly. Tested samples and bows took slightly more set per mass, but strength in tension allowed corrective reflexing
PLUM About .70. A desirable bow wood, both for its beauty and toughness. But its one of the most difficult to dry without cracking and checking. After felling, if you dont intend making a bow immediately, leave the bark on and seal the ends with two or three coats of paint or glue, or a paraffin dip. A day or two might be needed for the ends to dry enough to hold paint, but dont wait too long . If making a bow straight off, remove its bark the first day or so while it will pull off freely (possible during the growing season only). A dull table knife helps. Otherwise bark must be worked off with sharp tools. This is more work and often leaves a marred back. You might want to leave the bark on smaller diameter branches and saplings. It makes a beautiful back. Plum bark will crack when drawn unless the more brittle outer layers are sanded down, leaving the more supple but still dark plum-colored young bark. This is especially needed on older branches. When the finished bow is oiled this young bark turns a rich, near-black plum. 30lb bows can be made from branches as small as 5/8; 40lb from ; 50lb from 1, and on up. If you leave the bark on the entire branch drying can take a couple of years. Better to floor tiller the bow, keeping it full width for full length to avoid lateral warping. Coat exposed wood with carpenters glue and it will be dry in a couple of months. If you take the bark off of the back and floor tiller the branch, keeping it full width for full length, the wood will be so thin it likely wont check or crack (unless in very low humidity air) and will be dry in ten days or so. Narrow branches make long, narrow bows. Wider branches can make shorter, wider bows. Again, when drying wood, the most valuable item you can own is a humidity meter. Know the humidity and you know finished moisture content. 45% to %55 is a good target humidity, yielding about 9%MC. PURPLEHEART .82. Diffuse-porous. Tropical. Usually from heartwood board staves. Purpleheart has the compression elasticity of perhaps .70 wood, fretting more easily than other woods. Pretend youre making a bow of hophornbeam to be safe. Or, even more carefully than with other woods, execute thickness taper so that no portion or the limb is overstrainedno local or general dips or rises. If once past mid-limb you taper in a straight line to narrow nocks outer limbs will be light enough to pay for slightly wider mid limbs. Handshock can be a problem with such heavy woods; narrow outer limbs and tips help here also. A couple of my early purplehearts blew due to small hard-to-see back knots. A thin hickory backing looks good on this dark wood (rawhide too). A hickory backing can be applied in Perry fashion, protecting the belly as well as the back. 
RAMIN .59. Diffuse-porous. Often found in the form or dowels and tool handles. 
ROWAN Quicken Mountain ash A small tree native to the north and west of Britain, is mentioned in a beautiful little book, British Woodland Trees, written in the 1940s by H. I. Edlin. Its said that the wood is reddish brown and tough and that the fruit makes an edible jelly. Used by the British in past centuries. 
Several current European bowmakers have reported good result with European rowan--Sorbus aucuparia, about .60 specific gravity. And Orgeon bowmakers have use the American version, Sorbus americana. 
SERVICEBERRY About .70. 
SNAKEWOOD 1.0-plus. Very dense tropical wood. Thought highly of in the past, it was once harvested in southern Florida and still may possibly grow there. 
SCOTCH BROOM is a yellow-flowering little bush that grows along the roadways of California, watered by runoff from the crowned streets. Its like countless other such plants, in that at first glance it seems more like a useless weed than the makings for an first-class bow. There are surely scores of such unsung shrubs waiting to sling arrows as well as the known woods if just given a chance. Scotch Broom is a great little bow wood. Dense and tough. If any size at all it tends to be twisted and gnarly. This wood tends to check easily when drying, so treat it like plum. Use trunks as narrow as 1 in diameter. Two such trunks spliced together at the grip will yield a 66 or so bow. The high crown will be safe, the resulting low mass only improving cast. The narrower the limb the longer the bow should be. But sub 48, even 36, self staves make evil little Indian bows, the shorter ones limited to 40lb with drawlengths just under half of bow length. 50lb-plus, and stronger draws, can be gotten from mid-50 and longer bows. 
SUGARBERRY .51. 
SWEETGUM .52. Diffuse-porous. Good bows have been reported. 
TANOAK .65, semi-ring-porous. 
TEAK .57. Oily, extremely rot resistant. Tested samples and bows were slightly brash. 
TROPICAL WOODS Space only allows a few here. There are scores available. Any over .50SG will serve. 
TULIPWOOD .86. Tropical. 
WALNUT: black .55. Semi-ring-porous, easy to work, elastic for its mass, similar in performance to cherry, but more tension-safe. Will try to chrysal where cherry wont. A wonderful, overlooked bowwood. Bows can be all sapwood or all heartwood, or mixed, sapwood taking a bit more set in compression. The off-white sapwood can be worked down to 25% or so of limb thickness, creating appealing contrast with the almost black belly. Very high heartwood extractive level, so as with similar woods, it may be more resistant to water absorption. Its reported not to warp with rising and falling humidity, possibly for this reason. 
WALNUT, European .56. Design as per Black. Not as pretty, but makes a nice bow. Strong enough in tension to tolerate being a backward bow: the crowned sapling surface as belly, the split back surface tillered. 
WENGE. About .67, determined by comparing same-size samples to known SG woods. African hardwood. Common in hardwood yards. Oils to a rich near-black. Looks impressive with a white hickory or rawhide back. When worked, wenge dusts up badly on its back, causing backs to pop off unless cleaned unusually well before gluing. The wood seems somewhat oily. Of possibly 100 boards observed, all were fairly thin ringed, but with even thinner earlywood. Wenge is more brittle in tension than same SG pecan. It wont allow the same degree of back fiber violation or as much overbending before breaking. A Uniform Bend Test sample took of set when bent 3.5 at 24.5lb An average of three osage tests yielded 3.5 at 34lb. So, at equal thickness Osage and wenge were equally elastic, but wenge would have to be about 30% wider to have equal drawweight at equal set. This is based on just one wenge test, but comports with wenge bows Ive made. 
WITCH HAZEL .60. 
YEW, pacific Taxus brevifolia .63. Sapwood is strong and elastic in tension but takes enormous set in compression. Heartwood is elastic in both tension and compression. The back of a heartwood-only yew bow is safe and efficient. Sapwood/heartwood will bend a little farther before breaking, but would have to be far overstrained for this margin to come into play. Knowing this allow the use of inner splits of yew as selfbow staves. Low level yew, on average, grows faster than at high levels. Fast-growing, thick-ringed conifers yield lighter, weaker, less elastic wood. The opposite is true of hardwoods (diffuse-porous hardwoods may be as strong whether thin or thick-ringed). Unlike hardwoods, the percentage of late growth is usually higher in slow growing conifers. A crowned belly will increase safety in an overstrained design, as per the 100-plus-pound old English warbows. A crowned back will help performance, having lower limb mass. But for safety youll have to stay true to a back ring, or close to it. Due to its low bend resistance and high elasticity, yew can be narrow and thicker than any other wood, save possibly juniper. Only yew will make a same dimension and weight old English warbow. Horn nocks are not just for show. Yew is soft, and bowstrings can eat into the nocks on especially heavy bows with narrow strings. From one point of view, the more hoary and wild a yew stave the better. Yew bows full of pins and even untouched twigs, a few yew leaves waving in the breeze such bows look ancient and full of mystery. Surely the Druids made them this way. 
YEW, European Taxus baccata .66 on average, thin-ringed being considerably more dense than thick-ringed. 
ZEBRAWOOD About .68"


Aquí el link: http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/47641/List-of-Potenial-Bow-Wood-Species-With-Comments#.V6j7n_mLTIU
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 01 Dic 2016, 00:03

WAW!
Es la transcripción del capítulo correspondiente de la TBB nº4.
Algunas afirmaciones hay que tomarlas con pinzas, ¿eh? porque aunque Tim Baker es el gurú indiscutible de los diseños y las maderas (el tío ha debido probar todas las combinaciones posibles de diseños con cada especie vegetal que ha caído en sus manos), vive donde vive, y algunos árboles no se desarrollan igual en la bahía de San Francisco que en otro clima diferente.
Así, de memoria, recuerdo que dice que el haya crece torcido y lleno de nudos.
Sin embargo, en Europa, el haya es de las maderas con vetas más rectas y libres de nudos que hay.
El Enebro, Tim lo menciona como una árbol excelente, pero en Europa suele crecer en espiral (a saber por qué).
Idem con el fresno (ash).
Lo hay más duro o más blando según donde haya crecido.
Como dice Tim: prueba antes, y no tengas dogmas inamovibles.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptySáb 21 Ene 2017, 12:42

(Copiado y pegado del mensaje de Iurde.) Como dice Tim: prueba antes, y no tengas dogmas inamovibles. El diseño Möllegabet adaptado a distintas maderas sin problemas, como estos dos de mi propia cosecha, un saludo.Listado maderas para arcos - Página 10 219c2mo
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Feb 2017, 07:50

https://es.wikipedia.org/wiki/carya_illinoinensis
Ya se que se ha puesto el nogal, pero esta es otra variedad de nogal, que segun parece entre otras cosas la usaban para hacer arcos, no se si alguien del foro por la zona de Coin (Malaga),donde hay muchos nogales de esta variedad la denominan (pacana) los ha llegado a usar y que tal va esa madera bowemoticon_by_hsn25
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Feb 2017, 12:12

Hola, mira esto. http://keeslongbows.com/woodbows.htm

Ya sabía yo que lo había leído en algún sitio. Como ves tiene de varias madera, de Hickory (Nogal americano) y Hickory variedad pacana, según dicen es muy buena madera, rígida y que da mucha velocidad a las flechas, aunque eso la haga difícil de disparar.
Listado maderas para arcos - Página 10 Wlznrc ejemplo.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Feb 2017, 14:06

El hipervínculo http://keeslongbows.com/woodbows.htm No funciona, no se porqué, pero puedes ir a este http://keeslongbows.com y desde allí al apartado de arquería y despues a Non-backed bows.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Feb 2017, 14:51

Xoxe escribió:
El hipervínculo http://keeslongbows.com/woodbows.htm. No funciona, no se porqué, pero puedes ir a este http://keeslongbows.com y desde allí al apartado de arquería y despues a Non-backed bows.


Ya funciona, después del htm. habías puesto un . que es el que no dejaba linkar.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyJue 02 Feb 2017, 15:12

dunkloe escribió:
Xoxe escribió:
El hipervínculo http://keeslongbows.com/woodbows.htm. No funciona, no se porqué, pero puedes ir a este http://keeslongbows.com y desde allí al apartado de arquería y despues a Non-backed bows.


Ya funciona, después del htm. habías puesto un . que es el que no dejaba linkar.
Gracias, pensé que lo había copiado bien, pero que tenía algún error.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyDom 05 Feb 2017, 20:37

Ayer, mi jardinero me apunto el jinjolero.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 21 Feb 2017, 00:14

Aquí tenéis una lista de maderas de buena calidad, la mayoría de ellas poco conocidas y comunes en la península:

http://www.theenglishwarbowsociety.com/LesserKnownLongbowWoods.html

Tengo algún tronco de boj secando que me pasaron de unos trabajos forestales y fichados varios troncos rectos caídos por los temporales de por lo menos 4 metros de largo y 15 cm de diámetro. Tengo bastante curiosidad por como se comportará para arcos. Es la madera mas densa autóctona de Europa y casi nadie la ha probado como madera para arcos  Rolling Eyes habrá que probar.

También tengo secando alguna que otra estaca de crataegus monogyna (majuelo o espino albar), que es abundante (por lo menos por aquí) y por lo visto muy buena madera. Quiero probar a hacer un warbow potente.

Al igual que en este hilo sobre talla lítica y sílex, https://www.paleoforo.com/t5581-ojo-antes-de-empezar-a-tallar-leer-esto , cada vez tengo mas claro que no me voy a romper la cabeza ni la cartera por conseguir un trozo de tejo (a no ser que alguien se preste a regalármelo  Razz ), que es una madera escasa y protegida como debe ser, habiendo, como las hay, excelentes y abundantes maderas para hacer arcos.
Ahora que ando de feria en feria con los arcos de aquí para allá, mucha gente me pregunta expresamente por el tejo, y otros tantos me cuentan que tienen tejo que han cortado para hacerse un arco. La mayoría es gente que no tiene la menor idea de como se hace un arco. Solamente han escuchado o leído en la wikipedia que los ingleses llevaban arcos de tejo y que es la mejor madera.
Así todo, se anda por ahí cortando tejo y desperdiciándolo. Como si los arcos saliesen solos de las estacas, y sin haber probado a hacer otros de otras maderas mas abundantes pero también de muy buena calidad.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 21 Feb 2017, 01:27

Totalmente de acuerdo contigo en lo del tejo.
De hecho, empiezo a decir ya que NO hago arcos de tejo.
Es como lo del marfil: no ofrezco objetos (cuchillos, anillas en instrumentos de viento, o incrustaciones en los de cuerda...) que tengan marfil.
Hay suficientes materiales igual de buenos y bonitos, que cumplen la misma función como para ir ofreciendo marfil, cuya oferta genera demanda, y viceversa.
Y ya sabemos lo que acaba pasando con el marfil y el furtivismo.
Pues con el tejo, igual.
El boj es muy denso y muy pesado.
No sé que tal se comportará en un arco.
Sospecho que con palas finas, pueda funcionar.
Pero es raro encontrar boj recto.
Y ojo con el boj, que en algunas partes le pasa lo que al tejo.
El majuelo o espino albar es una madera preciosa, de color levemente rosado, dura y homogénea.
Yo lo he usado mucho para tornear instrumentos de viento.
Pero suele crecer bastante torcido más allá de 25 cm.
Es decir, que es difícil encontrar troncos o ramas rectas de cierta longitud.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 21 Feb 2017, 15:30

La suerte de conseguir un trozo solo es posible si te enteras a tiempo de una poda o una tala legal por causa justificada como peligro de derrumbe de casa, muro etc, el Tejo está muy protegido y es prácticamente intocable, en Asturias hay doce tejos que son Bien de interés cultural con la categoría de Sitio histórico como Campo de iglesia y otros cinco son Monumento Natural. En 2008 la consejería de Medio ambiente anunció para otoño la declaración del bosque Tejeda del Sueve con una extensión de 80 hectáreas y mas de 8000 tejos, como espacio protegido, y ahora está en situación precaria pues la población de gamos está acabando con los brotes y los plantones jóvenes, dejando al bosque sin el crecimiento de nuevos elementos, así que tendrían que tomar una decisión o gamos o tejos, si no controlan el crecimiento de gamos acabarán con los tejos. Lo mas fácil pero mas caro es comprar las duelas en Alemania por internet desde Ebay.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 21 Feb 2017, 20:52

Creo que ya ha salido este vídeo, que pongo a continuación, en algún post; perdón por la salida del tema; pero viene muy bien a colación de lo de Xoxe y los gamos. La importancia de la predación natural en los ecosistemas es fundamental. Una manada de lobos actuaría como regulador del crecimiento y comportamiento de los ramoneadores que a su vez permiten la regeneración del bosque y no lo liquidan. Hablo con desconocimiento total del la situación en el paraje indicado, era solo por incidir en que la Naturaleza ya tiene sus mecanismos para que haya equilibrio entre las especies, somos nosotros que trasteamos con los parámetros y lo desregulamos.
El vídeo probablemente ya lo conozcáis, habla sobre la reintroducción del lobo en Yellowstone y como este hecho cambia el curso de los ríos.

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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMar 21 Feb 2017, 21:19

Esa idea puede ser buena para grandes superficies con fauna salvaje, animales en libertad, pero aquí la mayoría son animales domésticos, cabras, ovejas, vacas y caballos y sus dueños no verían con agrado la presencia del lobo, pero no sería mala idea si no fuera por eso, porque los gamos no tienen depredador y están acabando con el bosque y los pastos de los demás, aparte de desplazar a la otra fauna salvaje de venados, corzos y rebecos difíciles de ver ya por los alrededores.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMiér 22 Feb 2017, 11:23

Por no hablar de que los gamos del Sueve fueron introducidos por el hombre.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMiér 22 Feb 2017, 12:36

De vez en cuando hacen las cosas sin pensar las consecuencias que eso puede acarrear en la flora y en la fauna si con ello sacan algún provecho, y ahora nos encontramos con plantas y animales de especies invasoras que van apartando a las autóctonas.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMiér 22 Feb 2017, 13:24

AurelioApe escribió:
Creo que ya ha salido este vídeo, que pongo a continuación, en algún post; perdón por la salida del tema; pero viene muy bien a colación de lo de Xoxe y los gamos. La importancia de la predación natural en los ecosistemas es fundamental. Una manada de lobos actuaría como regulador del crecimiento y comportamiento de los ramoneadores que a su vez permiten la regeneración del bosque y no lo liquidan. Hablo con desconocimiento total del la situación en el paraje indicado, era solo por incidir en que la Naturaleza ya tiene sus mecanismos para que haya equilibrio entre las especies, somos nosotros que trasteamos con los parámetros y lo desregulamos.
El vídeo probablemente ya lo conozcáis, habla sobre la reintroducción del lobo en Yellowstone y como este hecho cambia el curso de los ríos.

¡Qué bueno! Los humanos pensamos linealmente, mientras que la naturaleza es altamente no lineal. ¡Qué poco entendemos el mundo que nos rodea!
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMiér 22 Feb 2017, 13:55

Muy interesante el enlace, gracias Íñigo. 
Ya nos contarás qué tal el arco de boj (cuando lo hagas). Siempre he tenido curiosidad por saber cómo se comportaría una madera tan pesada en un arco. En el enlace se habla de muchas especies arbustivas como el espino albar, el bonetero (euonymous europeus), el cornejo o el saúco, que son muy abundantes en mi zona y tienen buena madera, pero veo muy complicado encontrar uno de dimensiones adecuadas para sacar un arco.
De momento seguiré haciendo arcos de robinia y de fresno, que abundan, es fácil conseguir buenas estacas y dan muy buenos resultados. 
Hace años que le tengo echado el ojo al aliso, que crece recto y sin nudos y por lo que he leído no es mala madera, aunque algo blanda. A ver si me pongo con ella.
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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyLun 10 Abr 2017, 11:15

Vaya pinta que tienen estas duelas eh.

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MensajeTema: Re: Listado maderas para arcos   Listado maderas para arcos - Página 10 EmptyMiér 12 Abr 2017, 09:30

Son de tejo del Pacífico (Taxus brevifolia), y la más barata pasa de los 100 eur (125 dólares canadienses). Añade gastos de envío y aduana, y calcula el precio al que tienes que vender un arco de tejo para que te compense el trabajo.
Yo ya prefiero decir que no, que no hago arcos de tejo.
Además, no quiero fomentar el furtivismo hacia el tejo europeo (Taxus Baccata).
Por la misma razón, no ofrezco nada que tenga marfil: la oferta genera demanda, y la demanda genera furtivos.
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